Svečanost potpisivanja Ugovora o financiranju između Republike Hrvatske i Europske investicijske banke (EIB) za projekt Revitalizacija željezničkog sustava Republike Hrvatske održana je u petak 2. veljače 2024. u prostorijama Ministarstva mora, prometa i infrastrukture u Zagrebu.
U nazočnosti potpredsjednika Vlade i ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića, Ugovor su potpisali ministar financija Marko Primorac i potpredsjednica EIB-a Teresa Czerwińska. Ugovorom će se realizirati prvi dio zajma u iznosu od 400 milijuna eura, od ukupno planiranih 900 milijuna eura okvirnog zajma namijenjenog za projekte usmjerene na poboljšanje željezničke infrastrukture i putničkog prijevoza, kojim će se obnoviti oko 500 kilometara lokalnih i regionalnih pruga te 30 kolodvora i stajališta.
Sredstva iz ovog zajma omogućit će nam daljnje investicije u željezničku infrastrukturu, u svrhu obnove i izgradnje lokalnih i regionalnih pruga, odnosno dijelova mreže koje ne možemo financirati bespovratnim sredstvima, budući da se ne nalaze na europskim koridorima. - rekao je potpredsjednik Vlade i ministar Butković istaknuvši kako nas u idućih deset godina očekuju ulaganja u željeznički sustav. "Ja to nazivam desetljećem ulaganja u željeznicu iz razloga što Hrvatska nije mogla u isto vrijeme paralelno ulagati u sve vidove prometa. Ono što nam je preostalo nakon realizacije velikih cestovnih projekata, sada smo odlučili da se ulaganja nastave u željezničku infrastrukturu", naglasio je Butković te dodao kako će se, uz obnovu željezničke infrastrukture, dio sredstava usmjeriti i u obnovu voznog parka koji je već sada, zahvaljujući ponajprije europskim sredstvima, u velikoj mjeri obnovljen i bogatiji za 29 novih vlakova koji su u posljednje tri godine pušteni u promet.
Potpredsjednica EIB-a Czerwińska ovom je prilikom istaknula kako današnje potpisivanje ugovora označava važnu prekretnicu u uspješnom partnerstvu s Hrvatskom, budući da se radi o dosad najvećem ugovorenom zajmu EIB-a još od početka njegovog rada u Hrvatskoj 1977. godine.
Iznimno mi je zadovoljstvo što Hrvatskoj možemo pomoći u prevladavanju dvostrukog izazova dekarbonizacije i digitalizacije prometnog sektora. Željeznice su jedno od najsigurnijih prijevoznih sredstava s niskim emisijama, pa stoga s ponosom podržavamo Hrvatsku u njezinom ambicioznom planu razvoja suvremenog sustava željeznica na dobrobit svojih građana, poduzeća i okoliša te u skladu sa zajedničkim ciljevima EU-a za osiguranje zelenije i sigurnije budućnosti. - naglasila je potpredsjednica EIB-a.
Odobrenim sredstvima EIB osigurava povoljno dugoročno financiranje kojim će se, zajedno s bespovratnim sredstvima Europske unije, potaknuti održivi prijevoz i prelazak s cestovnog na željeznički promet čime će se znatno poboljšati i sigurnost putnika, a istovremeno smanjiti prometna zagušenost, onečišćenja zraka i emisija stakleničkih plinova. Sredstva EIB-a iskoristit će se za obnovu, modernizaciju, širenje i unaprjeđenje hrvatske željezničke infrastrukture i voznog parka, a u skladu sa sporazumom HŽ Infrastruktura provodit će projekte obnove i modernizacije željezničke mreže, dok će HŽ Putnički prijevoz provoditi projekte nabave novih željezničkih vozila.
Predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture Ivan Kršić rekao je da već duže vrijeme povlače velika sredstva iz fondova Europske unije i da su trenutno u tijeku projekti vrijedni oko 1,5 milijardi eura. Nadalje je naglasio kako će se ovim kreditom obnoviti 500 kilometara pruga dijelom prema Slavoniji, Podravini, oko Zadra, Knina i Karlovca te da će se obnoviti i oko 30 kolodvora poput onih u Puli, Buzetu, Vodnjanu, Sesvetama, Virovitici, Pleternici itd. Predsjednik Uprave HŽI-a dodao je kako će se efekti od radova na spomenutim dionicama brzo vidjeti te da bi se već sljedeće godine na pojedinim dionicama vlakovima moglo prometovati brže nego do sada i da će vlakovi na obnovljenim dionicama ići projektiranim brzinama, do 120 kilometara na sat.
Predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić izjavio je ovom prilikom da u sklopu projekta ide i nabava novih vlakova te da HŽ Putnički prijevoz osigurava sredstva za nabavu 14 novih vlakova, od kojih će šest biti za daljinski promet, za povezivanje Zagreba i Splita, dok će osam vlakova biti na alternativne pogone - baterijski i elektrobaterijski vlakovi.