HŽPP

Vijesti

Nova izravna veza

Datum: 26.4.2024. 10:18:22
U sklopu projekta SUSTANCE u Rijeku stigao prvi vlak iz Ville Opicine

U riječki kolodvor 24. travnja stigao je prvi sezonski izravni vlak iz (Trsta) Ville Opicine u sklopu EU projekta SUSTANCE kojemu je cilj poboljšanje prekogranične povezanosti i poticanje korištenja održivoga javnog prijevoza. Radi se o izravnoj liniji koja će svakodnevno do 30. rujna povezivati (Trst) Villu Opicina i Rijeku. Vlak iz Opicine kreće u 7.50, a iz Rijeke u 18.25 sati. Projekt koordinira Izvršno tajništvo Srednjoeuropske inicijative, a partneri projekta su SŽ Potniški promet i HŽ Putnički prijevoz. Projekt se financira iz Programa Interreg Središnja Europa.

Prije polaska vlaka u kolodvoru Villa Opicina organizirana je svečanost na kojoj su govore održali glavni tajnik Srednjoeuropske inicijative Roberto Antonione, ravnateljica Sektora za željeznicu i žičare mr. sc. Vlasta Kampoš Jerenec iz slovenskog Ministarstva infrastrukture, regionalna ministrica za infrastrukturu regije Furlanija-Julijska krajina Cristina Amirante, direktorica SŽ Potniškog prometa Darja Kocjan i šefica Službe prodaje HŽPP-a Andrea Glavaš. Simboličnim rezanjem svečane vrpce otvorena je nova linija između Trsta i Rijeke.

Tijekom vožnje bio je organiziran kulturni i gastronomski program u kojemu su sudjelovali izvođači iz Sežane, Divače, Pivke i Ilirske Bistrice, u kojima se vlak zaustavlja. Uzvanici i putnici uživali su u predstavi i nastupu KUD-a, harmonikaša i opernog pjevača Jure Počkaja, a u vlak su ušli i pčelari.

Po dolasku vlaka u kolodvor Rijeka talijanske i slovenske uzvanike dočekali su zamjenik primorsko-goranskog župana Petar Mamula, riječki gradonačelnik Marko Filipović, predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić, predstavnici turističkih zajednica Rijeke i Kvarnera te lokalne i regionalne samouprave.

Nakon dočeka u Gradskoj knjižnici Rijeka održana je konferencija za novinare na kojoj je predstavljeno uvođenje nove linije. Uvodni govor održao je projektni menadžer Programa INTERREG Središnja Europa Winfried Ritt koji je istaknuo:

Odlučili smo financirati ovaj projekt jer smo željeli povezati tri zemlje središnje Europe i poboljšati prekograničnu suradnju. Korištenjem željezničkog prijevoza nastojimo smanjiti ugljični otisak, osigurati održivu mobilnost i poboljšati pristupnost našim građanima. Ovaj projekt spaja nas u zajedničkoj predanosti miru i suradnji. Nadam se da će ovaj vlak biti inspiracija i drugim regijama.  

Potporu ovoj inicijativi dalo je i hrvatsko Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture. Istaknuvši važnost prekogranične suradnje koja je rezultirala i uvođenjem ovog vlaka, ravnateljica Uprave za željezničku infrastrukturu i promet Jasna Divić ukratko je predstavila ulaganja u željeznički sustav:

Republika Hrvatska je prepoznala željeznicu kao kralježnicu održivog prijevoza pa tako u narednom šestogodišnjem razdoblju planira obnoviti i modernizirati 750 kilometara željezničkih pruga, a nastavljamo i s ulaganjima u nabavu novih vlakova. Na hrvatskim prugama već sada vozi 60 novih vlakova, do kraja 2025. imat ćemo ih još deset, a do 2032. vozni park trebao bi gotovo potpuno biti obnovljen. Uz besplatan prijevoz za djecu, učenike i umirovljenike te povoljan prijevoz studenata, naša intencija je da stvorimo naviku putovanja vlakom, ne samo unutar RH, nego i ovakvim projektima na međunarodnom planu.

Pridruženi partner Slovenskih željeznica je slovensko Ministarstvo infrastrukture. Ravnateljica Sektora za željeznice i žičare mr. sc. Vlasta Kampoš Jerenec istaknula je da ovakvi projekti nude nove gospodarske mogućnosti i odabir turistima da tijekom sezone koriste nove i ekološki prihvatljive načine putovanja, dodavši da se nada da će ova ponuda privući dovoljan broj putnika, uz eventualnu potrebu za trajnijim povezivanjem.

Izrazivši zadovoljstvo uspostavljenjem izravne veze između Trsta i Rijeke, gradonačelnik Rijeke Marko Filipović izjavio je:

Vjerujem da će uspostavom ove linije biti mnogo zadovoljnih građana Trsta, ali i stanovnika slovenskih mjesta koji će ugodnom vožnjom u sat do dva, stići u Rijeku i na Kvarner. Najmanje će biti zadovoljni Riječani jer vlak iz Rijeke za Trst kreće tek u večernjim satima, no vjerujem da ima prostora za uvođenje još jedne linije koja će u jutarnjim satima kretati iz Rijeke za Trst. Zahvaljujući željeznici, Rijeka je tijekom povijesti prepoznata kao važno prometno čvorište ovog dijela Europe, stoga svakako podržavamo projekte koji rade na povezivanju gradova, susjednih zemalja i njihovog stanovništva. To pridonosi povećanju broja turista, a time i razvoju lokalnog gospodarstva s obje strane.

Zahvalivši svima koji su realizirali ovaj projekt, gradonačelnik Trsta Roberto di Piazza kazao je da će ova veza doprinijeti jačanju suradnje Trsta, slovenskih mjesta i Rijeke u kulturnom, društvenom i gospodarskom smislu te je izrazio nadu da će ova pilot-aktivnost postati trajna.

Istaknuvši da je Općina Ilirska Bistrica tradicionalno vezana uz Rijeku i Kvarner, gradonačelnik Ilirske Bistrice Gregor Kovačič dodao je da ga veseli ova putnička željeznička veza otvara mogućnost turističkog povezivanja šireg područja jugozapadne Slovenije s dva lučka grada u susjednim državama.  

Zahvalivši projektnim partnerima na suradnji, direktor Sektora za promet Furlanije-Julijske krajine Enzo Volponi istaknuo je da se ovim projektom olakšavaju putovanja te promiče gospodarski i turistički razvoj uključenih područja. Dodao je da se nada daljnjim prilikama za suradnju kojima će se dodatno ojačati veze triju zemalja.

U sklopu projekta pokrenuta je i inicijativa Train'n'green koja promiče održivu mobilnost i turizam te kompletira ponudu ove izravne željezničke veze. Više o tome rekao je predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić:

HŽPP nadograđuje svoju web stranicu informacijama koje potiču ekološki prihvatljiva putovanja i aktivan odmor kroz kombiniranje putovanja vlakom i biciklom na području Hrvatske, Slovenije i Italije. Nadam se da će uvođenjem ovog vlaka još veći broj turista uživati u Hrvatskoj. Ovaj projekt prilagođen je ponajprije u turističke svrhe, a povezan je sa zelenom tranzicijom i smanjenjem emisije CO2. Vidjet ćemo koliko će uspješan biti ovaj projekt i tome će ovisiti daljnja suradnja i eventualni dodatni polasci iz Rijeke.

Direktorica SŽ Potniškog prometa Darja Kocjan predstavila je vlak koji vozi između Rijeke i Ville Opicine:

Drago mi je da smo se danas prvi put vozili do Rijeke novim modernim vlakom Slovenskih željeznica koji putnicima nudi prostor za prijevoz bicikala, wi-fi, utičnice za punjenje elektroničkih uređaja, klimatizirani prostor, niskopodnost koja olakšava pristup osobama s invaliditetom, velike panoramske prozore i drugo. To je jedan od 52 nova vlaka na našim prugama, a nabavljamo i novih 20 od kojih se prvi u prometu očekuje iduće godine, dok će u međunarodnom prijevozu do 2026. voziti 20 novih vagona i četiri nove lokomotive.

Glavni tajnik Izvršnog tajništva Srednjoeuropske inicijative Roberto Antonione zaključno je izjavio:

Uz potporu jedinica lokalne i državne uprave, ovim projektom nastojimo potaknuti održivu mobilnost u ovoj regiji i poboljšati prekograničnu suradnju. Svjesni smo da tu suradnju često otežavaju različita tehnička i operativna rješenja, no danas smo dokazali da predanošću istom cilju i kulturom dijaloga možemo postaviti temelj za razvoj kvalitetne usluge.  

Više informacija o voznom redu i cijenama možete pronaći na https://www.hzpp.hr/prekogranicna-suradnja.

Projekt SUSTANCE - Održiva rješenja javnog prijevoza i inovativne sheme upravljanja za poboljšanje povezanosti u Srednjoj Europi

 

Program

Interreg Središnja Europa

Specifični cilj

Poboljšanje prometne povezanosti ruralnih i perifernih regija u Srednjoj Europi

Vodeći partner

Izvršno tajništvo Srednjoeuropske inicijative (Trst, IT)

Projektni partneri

SŽ Potniški promet (SI), HŽ Putnički prijevoz (HR), Istarska razvojna agencija (HR), GySEV (HU), Institut za promet i logistiku (IT), EURAC Istraživanja (IT), Prometni Institut Ljubljana (SI)

Budžet projekta

2.013.259,00 EUR (od čega je 1.610.607,20 EUR sufinancirano iz Europskog fonda za regionalni razvoj)

Poboljšanje povezanosti javnog prijevoza u perifernim i prekograničnim područjima Srednje Europe, osiguravanje bolje mobilnosti građana i promicanje korištenja održivih prometnih rješenja glavni su ciljevi projekta SUSTANCE. Projekt koordinira Izvršno tajništvo Srednjoeuropske inicijative, a sufinancira se u okviru Programa Interreg Središnja Europa 2021. – 2027. Ukupni proračun projekta iznosi 2,01 milijun eura. Projekt je počeo u travnju 2023., a od travnja 2024. do ožujka 2025. provodit će se pilot-aktivnosti. Završetak projektnih aktivnosti planira se za ožujak 2026. godine.

 

Tijekom prve godine projektni partneri provodili su aktivnosti vezane uz testiranje inovativne metodologije za mjerenje dostupnosti javnog prijevoza u regionalnim područjima s niskom prijevoznom potražnjom ili na određenim prekograničnim relacijama.

 

Istodobno isplanirano je 6 pilot-aktivnosti kojima je cilj poboljšanje prekograničnih željezničkih veza i razvoj ICT aplikacija za promicanje korištenja javnog prijevoza. Navedene pilot-aktivnosti uključuju:

 

1) testiranje izravne željezničke veze između Ville Opicine i Rijeke

2) eksperimentalno proširenje izravne željezničke veze do Soprona (HU) vikendima od 13. travnja do 25. kolovoza radi obilaska Nežiderskog jezera (AU) koje se nalazi na UNESCO-ovu popisu svjetske baštine

3) studiju izvedivosti poboljšanja prekograničnih putničkih željezničkih veza između Divače (Sl) i Pule u sklopu koje se planira postavljanje postaja za dijeljenje bicikala na željezničkim kolodvorima Vodnjan i Savičenta   

4) razvoj ICT aplikacije za prijevozne usluge prilagođene potražnji u perifernim područjima regije Emilia-Romagna

5) ICT aplikaciju (Mobility as a Service) koja će objediniti prometna rješenja dostupna u Istarskoj županiji (vlak, autobus, mikromobilnost)

6) novi web portal za promicanje zelene mobilnosti, odnosno kombiniranog korištenja vlaka i bicikla na prekograničnom području Italije, Slovenije i Hrvatske. 

 

U provedbu pilot-aktivnosti uključeni su i pridruženi partneri EGTC Euregio Tyrol – South Tyrol – Trentino, Autonomna pokrajina Bocen-Južni Tirol, Istarska županija, regija Emilia-Romagna, Agencija za mobilnost Romagne, Uprava za javni prijevoz Istočne Austrije, Austrijska agencija za javni prijevoz, Trenitalia - putnički odjel regije Furlanija-Julijska krajina i Ministarstvo infrastrukture Republike Slovenije.

 

 

Više informacija o projektu SUSTANCE možete pronaći na www.interreg-central.eu/projects/sustance/.