HŽPP

Vijesti

Prvi elektrobaterijski vlak u prometu

Primjena zelenih tehnologija u putničkom prijevozu

Danas, 13. svibnja 2025. u promet je pušten prvi elektrobaterijski vlak na relaciji Zagreb – Bjelovar – Zagreb. Na prvoj vožnji elektrobaterijskog vlaka bili su nazočni potpredsjednik Vlade RH i ministar prometa Oleg Butković, predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić i predsjednik Uprave KONČAR – Elektroindustrije Gordan Kolak sa suradnicima. Vlak su u kolodvoru Bjelovar dočekali bjelovarsko-bilogorski župan Marko Marušić i gradonačelnik Bjelovara Dario Hrebak.

Elektrobaterijski vlak proizveden je u sklopu projekta Primjena zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu, koji se financira iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. (NPOO). U sklopu projekta proizveden je i baterijski vlak te šest punionica u kolodvorima Split, Osijek, Varaždin, Bjelovar, Virovitica i Pula. Ukupna vrijednost projekta iznosi 17,1 milijun eura, od čega se 13,3 milijuna eura financira iz NPOO-a. Baterijske vlakove i punionice proizvela je tvrtka KONČAR – Električna vozila.

Potpredsjednik Vlade i ministar Butković tom je prilikom izjavio:

  • Danas je povijesni dan za hrvatsku željeznicu, ali i za hrvatsko gospodarstvo jer se radi o promotivnoj vožnji novog elektrobaterijskog vlaka. Ugovor je potpisan još prije dvije i pol godine, a dokaz je to sveukupne modernizacije željezničkog sustava koja je krenula i koja traje.

Spomenuvši veliki investicijski ciklus nabave novih vlakova koji je pokrenut prije nekoliko godina, ministar Butković naglasio je kako su trenutačno 63 nova niskopodna vlaka u voznom parku HŽ Putničkog prijevoza, od čega je više od polovice nabavljeno u posljednje 3 do 4 godine.

Nabavom baterijskih vlakova omogućuje se organizacija željezničkoga putničkog prijevoza na neelektrificiranim prugama na ekološki prihvatljiv način suvremenim vlakovima, koji za svoj pogon koriste električnu energiju. Primjenom zelenih tehnologija u željezničkom prometu podiže se razina energetske učinkovitosti prometnog sustava te doprinosi smanjenju buke i emisija stakleničkih plinova iz prometa.

  • Ovaj vlak označava prekretnicu za obnovu voznog parka na neelektrificiranim prugama jer omogućuje prijevoz na ekološki prihvatljiv način. Tijekom vožnje od Zagreba do Bjelovara vlak koristi oba pogona; 44 kilometra do kolodvora Gradec vozi na elektrificiranoj pruzi i koristi električnu energiju iz kontaktne mreže, a na 30 kilometara od Gradeca do Bjelovara koristi baterijski pogon. U planu je i novi projekt u sklopu kojeg ćemo nabaviti još 13 vlakova na hibridni i alternativni pogon. – izjavio je predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić.
  • Baterijski elektromotorni vlak predstavlja značajan tehnološki i ekološki iskorak hrvatske industrije. Uvodimo nove elemente sa značajnim kapacitetom pohrane električne energije, gdje je potrošnja predvidljiva pa su moguće visoke optimizacije u ukupnim uvjetima vožnje. U tijeku je i razvoj sveobuhvatnog sustava koji će omogućiti optimizaciju flote vlakova i punionica. KONČAR je zasigurno jedan od najboljih partnera u ovako složenim projektima jer posjeduje potrebno znanje i iskustvo u svim elementima energetske i željezničke infrastrukture te tračničkih vozila. – naglasio je predsjednik Uprave KONČAR – Elektroindustrije Gordan Kolak.

Ovim projektom nastavlja se modernizacija voznog parka HŽ Putničkog prijevoza u cilju poboljšanja lokalne i regionalne povezanosti i mobilnosti, čime se osigurava učinkovitiji i konkurentniji željeznički putnički prijevoz, koji će ujedno doprinijeti održivosti prometnog sustava u Republici Hrvatskoj.

Tehničke značajke elektrobaterijskog vlaka

Elektrobaterijski vlak je niskopodna kompozicija opremljena rampama za ulazak i izlazak osoba u invalidskim kolicima, prostorom za bicikle i toaletima prilagođenim ulasku osoba u invalidskim kolicima, a kompletan putnički prostor je pod videonadzorom. U prostoru za putnike postavljeni su monitori za prikaz videosadržaja. Uz vizualne i audio najave kolodvora i stajališta, putnicima u vlaku omogućen je besplatan pristup internetu (WiFi). Vlak ima 157 sjedećih i 158 stajaćih mjesta.

Projektiran je za prosječnu dnevnu kilometražu do 480 km i prosječni dnevni rad do 18 sati. U prometu je moguće funkcionalno spajanje elektrobaterijskog vlaka s niskopodnim vlakovima nove generacije, čime se osigurava veći kapacitet.  

Elektrobaterijski vlak (BEMV) koristit će se za prijevoz putnika na neelektrificiranoj i elektrificiranoj mreži pruga u RH. Na neelektrificiranim prugama za pogon će koristiti baterije (maksimalna brzina 120 km/h), a na elektrificiranim električnu energiju iz kontaktne mreže (maksimalna brzina 160 km/h). Baterije se mogu puniti iz kontaktne mreže ili na punionicama.