Posebna organizacija prometa na relaciji Zagreb GK – Dugo Selo – Vrbovec – Križevci – Koprivnica – Bregi – Kloštar – Pitomača – Virovitica
23. srpnja 2024. potpisan je ugovor o kupoprodaji 6 elektrodizelskih motornih vlakova za povezivanje Splita i Zagreba. Vrijednost projekta, koji se financira iz zajma Europske investicijske banke (EIB), iznosi 57,3 milijuna eura. Zajam s EIB-om za projekt Revitalizacija željezničkog sustava RH sklopljen je u veljači 2024., a u sklopu njega financirat će se nabava vlakova, izgradnja Tehničko-logističkog centra Zagreb te obnova i izgradnja lokalnih i regionalnih pruga te kolodvora i stajališta.
Ugovor su potpisali predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić i predsjednik Uprave KONČAR – Električnih vozila Josip Ninić. Potpisivanju ugovora bili su nazočni predsjednik Vlade RH Andrej Plenković, potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, potpredsjednik Vlade i ministar prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine Branko Bačić, ministar turizma i sporta Tonči Glavina, splitsko-dalmatinski župan Blaženko Boban i predsjednik Uprave KONČAR – Elektroindustrije Gordan Kolak.
Vlakovi će omogućiti bolju povezanost Splita i Zagreba te više dnevnih polazaka, čime će biti osigurana kvalitetnija lokalna i regionalna povezanost te mobilnost građana.
Zagreb i Split povezuje pruga duljine 429 km koja je elektrificirana od Zagreba do Oštarija, a od Oštarija do Splita neelektrificirana, tijekom vožnje koristit će se električni i dizelski pogon, uz veliku snagu vučnih motora kako bi se udovoljilo uvjetima zahtjevne brdske pruge. Vlakovi će postizati maksimalnu brzinu od 160 km/h, a bit će omogućeno i funkcionalno spajanje više vlakova, čime će biti osiguran veći kapacitet.
Potpredsjednik Vlade i ministar Oleg Butković istaknuo je kako su uz nabavu novih vlakova u tijeku i velika ulaganja u modernizaciju željezničke infrastrukture. Iz EU fondova financiraju se projekti obnove i izgradnje pruga na glavnim koridorskim prugama, a zajmom Europske investicijske banke obnavljaju se lokalne i regionalne pruge.
S obzirom da je Split drugi najveći grad u RH i važno turističko čvorište preko kojega su povezana mnoga mjesta na obali i otocima, kvalitetno željezničko povezivanje Splita i Zagreba predstavlja veliki potencijal u cilju povećanja broja prevezenih putnika. Nabavom ovih vlakova podiže se razina energetske učinkovitosti prometnog sustava te doprinosi smanjenju buke i emisije stakleničkih plinova iz prometa.
Ovim projektom nastavlja se modernizacija voznog parka HŽ Putničkog prijevoza, čime će se osigurati učinkovitiji i konkurentniji željeznički putnički prijevoz koji će ujedno doprinijeti održivosti prometnog sustava u Republici Hrvatskoj.
Tehničke značajke elektrodizelskih motornih vlakova
Elektrodizelski motorni vlakovi bit će niskopodne kompozicije, imat će troja vrata sa svake strane vlaka, bit će opremljeni rampama za ulazak i izlazak osoba u invalidskim kolicima, prostorom za bicikle i toaletima, od kojih će jedan biti prilagođen ulasku osoba u invalidskim kolicima. Kompletan putnički prostor bit će pod videonadzorom. U prostoru za putnike bit će postavljeni monitori za prikaz videosadržaja. Uz vizualne i audionajave kolodvora i stajališta, putnicima u vlaku bit će omogućen besplatan pristup internetu (WiFi). Vlakovi će biti opremljeni suvremenim informacijskim sustavom za obavještavanje putnika, utičnicama i samoposlužnim aparatima za hranu i piće.
Kapacitet vlaka: 150 sjedećih mjesta (12 u 1. razredu, 138 u 2. razredu)