U promet pušten prvi baterijski vlak u Hrvatskoj

Zadnja izmjena: 29.09.2025 u 13:13

Danas, 29. rujna 2025. u promet je pušten prvi baterijski vlak u Hrvatskoj, čime je ostvaren značajan iskorak prema održivijem i ekološki prihvatljivijem željezničkom prijevozu. Na prvoj vožnji baterijskog vlaka sudjelovali su potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić i predsjednik Uprave KONČAR – Elektroindustrije Gordan Kolak sa suradnicima.

 

Baterijski vlak proizveden je u sklopu projekta Primjena zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu, koji se financira iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026. (NPOO). U sklopu projekta u svibnju je u promet pušten i elektrobaterijski vlak koji redovno vozi na relaciji Zagreb – Bjelovar – Zagreb, a projekt uključuje i izgradnju šest punionica u kolodvorima Bjelovar, Virovitica, Osijek, Varaždin, Pula i Split Predgrađe.

 

Potpredsjednik Vlade i ministar Oleg Butković istaknuo je:

- Drago mi je što danas svjedočimo putovanju prvog baterijskog vlaka proizvedenog u Hrvatskoj, još jednom velikom iskoraku domaće industrije. Vlak je proizvela tvrtka KONČAR, a projekt je financiran iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, čime nastavljamo značajan investicijski ciklus u modernizaciju željezničke infrastrukture i voznog parka. HŽ Putnički prijevoz danas ima 68 novih vlakova, od kojih je 40 isporučeno u posljednje četiri godine, a u tijeku je i nabava još 21 novog vlaka, uključujući dodatne baterijske i elektrobaterijske. Novi baterijski vlak, s autonomijom od oko 200 kilometara, vozit će na neelektrificiranim prugama, a od prosinca će voziti u Splitu i okolici. Vrijednost ovog projekta iznosi više od 17 milijuna eura, a on je dio šireg ulaganja u željeznički sustav. Glavni projekti na koridorima financiraju se iz europskih fondova, dok se obnova lokalnih i regionalnih pruga financira iz zajma EIB-a. Među najvećim ulaganjima je i projekt Dugo Selo – Novska vrijedan više od 600 milijuna eura, a do kraja godine bit će dovršena pruga Zagreb – mađarska granica, čime ćemo imati potpuno obnovljenu i moderniziranu dionicu.
 

O daljnjim investicijama u vozni park govorio je predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić:

- Iznimno nas veseli puštanje u promet prvog baterijskog vlaka, koji označava prekretnicu prema održivoj budućnosti jer će ovakvi moderni i zeleni vlakovi u razdoblju pred nama zamijeniti stare dizelske vlakove. Kako bi željeznički prijevoz bio konkurentniji i održiviji, nastavljamo s nabavom vlakova za neelektrificirane pruge. Do kraja godine u promet ćemo pustiti još dva nova dizel-motorna vlaka, a tijekom 2026. na pruzi Zagreb – Split vozit će šest novih komfornih hibridnih vlakova. Uz to, krajem lipnja potpisali smo ugovore za nabavu još 13 novih vlakova, i to elektrodizelskih, elektrobaterijskih i baterijskih. Svim tim projektima do kraja 2028. unaprijedit ćemo uslugu i na neelektrificiranim prugama te putnicima osigurati kvalitetniju, zeleniju, tišu i energetski učinkovitiju mobilnost. 
 

Baterijske vlakove i punionice proizvela je tvrtka KONČAR – Električna vozila.

 

- Prva vožnja baterijskog vlaka u redovnom putničkom prijevozu predstavlja važan iskorak za domaću industriju i održivu mobilnost. Projekt je rezultat znanja, inovativnosti i predanosti naših stručnjaka, čime konkretno doprinosimo zelenoj tranziciji i modernizaciji željezničkog prijevoza. Vozila koja razvijamo smanjuju emisije štetnih plinova, ali i podižu standarde udobnosti, sigurnosti i kvalitete putovanja. U suradnji s HŽ Putničkim prijevozom nastavljamo aktivno doprinositi razvoju održivoga javnog prijevoza. Vjerujemo da će ovaj vlak biti snažna referenca za daljnje pozicioniranje KONČARA u segmentu urbane mobilnosti na europskom tržištu, potvrđujući našu ulogu pouzdanog partnera u razvoju naprednih i održivih prometnih rješenja. - naglasio je Gordan Kolak, predsjednik Uprave KONČARA.
 

Ukupna vrijednost projekta iznosi 17,1 milijun eura, od čega se 13,3 milijuna eura financira iz NPOO-a.

 

Nakon današnje prve vožnje, baterijski vlak nastavit će voziti na relaciji Virovitica – Bjelovar – Virovitica, a koristit će se i za ispitivanje punionica koje su u završnoj fazi izgradnje. Nakon puštanja u rad punionice u kolodvoru Split Predgrađe, što se očekuje sredinom prosinca ove godine, baterijski vlak počet će voziti na relaciji Split – Kaštel Stari – Split.

 

Ovim projektom HŽ Putnički prijevoz nastavlja modernizaciju voznog parka s ciljem poboljšanja lokalne i regionalne mobilnosti, čime se osigurava učinkovitiji, konkurentniji i održiviji željeznički putnički prijevoz u Republici Hrvatskoj.

 

Tehničke značajke baterijskog vlaka 

Baterijski vlak je dvodijelna niskopodna kompozicija opremljena rampama za ulazak i izlazak osoba u invalidskim kolicima, prostorom za bicikle i toaletima prilagođenim ulasku osoba u invalidskim kolicima, a kompletan putnički i vanjski prostor je pod videonadzorom. U prostoru za putnike postavljeni su monitori za prikaz videosadržaja. Uz vizualne i audionajave kolodvora i stajališta, putnicima u vlaku omogućen je besplatan pristup internetu (WiFi). Baterijski vlak ima 113 sjedećih i 114 stajaćih mjesta. U prometu je moguće funkcionalno spajanje baterijskih vlakova s niskopodnim vlakovima nove generacije, čime se osigurava veći kapacitet.  

Baterijski vlak koristit će se za prijevoz putnika na neelektrificiranoj mreži željezničkih pruga u RH (maksimalna brzina 120 km/h). Za pogon će koristiti baterije koje se pune isključivo na punionicama. Na punionicama baterije se pune do najviše 30 minuta.