18. srpnja u promet je pušten prvi elektromotorni vlak za regionalni prijevoz proizveden u sklopu projekta Obnova voznog parka HŽ Putničkog prijevoza novim elektromotornim vlakovima.
Vlak je vozio na relaciji Zagreb – Sisak – Zagreb, a na prvoj vožnji bili su nazočni ministar regionalnog razvoja i fondova Europske unije Šime Erlić, državni tajnik za željeznicu dr. sc. Alen Gospočić iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, predsjednik Uprave KONČAR Elektroindustrije Gordan Kolak i predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić.
Projekt se u 85 %-tnom iznosu sufinancira iz Operativnog programa Konkurentnost i kohezija 2014. – 2020. Ukupna procijenjena vrijednost projekta iznosi 171.725.103,72 EUR/1.293.862.793,99 kuna, a EU potpora 116.840.464,13 EUR/880.334.477,00 kuna.
Nakon vožnje ministar Erlić rekao je:
Bilo je jako ugodno i izvanredno iskustvo vožnje vlakom koji je ujedno i hrvatski proizvod; 40-ak minuta vrlo udobne vožnje, brzina oko 140 km/h. Ovo je jedna pozitivna priča koja je financirana europskim fondovima kroz veliki strateški državni projekt nabave 21 elektromotornog vlaka, dakle vlakova koji osim što su dobar i siguran vid prijevoza, doprinose i smanjenju onečišćenja okoliša. Trebamo ih nastaviti nabavljati sredstvima iz europskih fondova koja su nam na raspolaganju, a ona su u sljedećem financijskom razdoblju najizdašnija do sada. Ulagat će se u pruge i vlakove. Ovo je hvalevrijedan primjer kvalitetne frekventne linije Zagreb – Sisak koja osim što pospješuje i povećava broj korisnika željezničkog prijevoza, omogućava i daljnji razvoj Siska i Sisačko-moslavačke županije. Nama je bitno da sredstva iz EU fondova snažno usmjerimo na željeznicu i da sljedeće desetljeće obilježi ulaganje u željeznicu, kao što je prethodno razdoblje obilježilo ulaganje u cestovni promet.
HŽPP ovim projektom modernizira svoj vozni park 21 novim elektromotornim vlakom. Isporučeno je svih 11 vlakova za gradsko-prigradski prijevoz. Nakon današnjeg puštanja u promet prvog vlaka za regionalni prijevoz bit će isporučeno još 9 regionalnih vlakova koji će voziti na elektrificiranim prugama u RH, odnosno relacijama od Zagreba prema Sisku, Novskoj, Vinkovcima, Koprivnici, Zaboku, Karlovcu, Ogulinu i Rijeci te relaciji Vinkovci – Vukovar. Svi vlakovi trebali bi biti isporučeni do travnja 2024. godine.
Spomenuvši ulaganja u željezničku infrastrukturu i vlakove, državni tajnik Gospočić istaknuo je:
Trenutačno se provode veliki infrastrukturni projekti i nabava novih vlakova. Provode se projekti na pružnim dionicama po cijeloj Republici Hrvatskoj koji su u različitim fazama, a od sljedeće godine ide se u snažnu obnovu lokalnih i regionalnih pruga. Uz ulaganja u pruge, ovakvi vlakovi najnovije generacije obilježit će razdoblje pred nama. Ovim vlakovima pružamo komfor i udobnost putovanja. HŽ Putničkom prijevozu bit će isporučeno još 9 ovakvih vlakova te 7 novih niskopodnih dizel-električnih i dva baterijska vlaka do sredine 2025. godine. Tada će na prugama biti 70 novih vlakova, a do kraja ovog strateškog razdoblja koje planiramo do 2032. obnovit ćemo gotovo kompletan vozni park HŽPP-a, odnosno na prugama će biti oko 130 novih vlakova.
Vlak je proizveden u tvornici KONČAR – Električnih vozila. O važnosti ovog projekta govorio je i predsjednik Uprave KONČAR – Elektroindustrije Gordan Kolak:
Uz zadovoljstvo na još jednoj uspješnoj isporuci za HŽPP, u sklopu ovoga važnog projekta posebno me veseli što prvi novi elektromotorni vlak za regionalni prijevoz iz ovog ugovora stiže upravo u Sisak. Zajednica koju čine Grad Sisak i okolna mjesta suočila se sa zaista brojnim izazovima, kako u prošlosti, tako i u ovom recentnijem razdoblju, zbog čega doprinos stvaranju ugodnije svakodnevice i veće kvalitete života svih putnika iz ove županije, koji ponajviše putuju upravo vlakom, posebno raduje. Kao regionalni lider u proizvodnji tračničkih vozila i tvrtka koja svoje proizvode i rješenja temelji isključivo na vlastitim znanjima i domaćem kadru, uložili smo velik trud da ovaj visokotehnološki hrvatski proizvod dovedemo na zavidnu razinu, a vrijedno je istaknuti i kako u ovom složenom proizvodu participiraju i poduzeća iz Sisačko-moslavačke županije, konkretno, čelične konstrukcije proizvode se upravo u Sisku.
Predsjednik Uprave HŽPP-a Ukić istaknuo je prednosti novih vlakova:
Nabavom novih elektromotornih vlakova unaprjeđuje se kvaliteta prijevozne usluge, pouzdanost i raspoloživost vozila uz mnogo niže operativne troškove i mogućnost povećanja frekvencije vlakova i broja putnika. Ovim vlakovima postiže se konkurentniji željeznički putnički prijevoz. Ovo je 52. novi vlak u našem voznom parku. Danas smo ovim vlakom došli do Siska pa bih htio istaknuti da HŽPP u suradnji s Vladom RH od prosinca 2020. osigurava besplatan prijevoz na svim relacijama za stanovništvo Sisačko-moslavačke županije pogođeno potresom. Zbog velikog interesa putnika uz postojeća 32 vlaka koja povezuju ova dva grada, od prosinca ćemo uvesti i dodatne linije čime će povezanost biti još bolja.
Vlak je u kolodvoru Sisak dočekao sisačko-moslavački župan Ivan Celjak koji je tom prigodom istaknuo:
Ovo je još jedan od projekata koji provodi Vlada RH putem Ministarstva prometa radi što kvalitetnije povezanosti Sisačko-moslavačke županije sa Zagrebačkom županijom. Prije 15-ak dana krenula je i sezonska linija od Vukovara do Splita preko Novske, Sunje i Siska, što znači da stanovnici Sisačko-moslavačke županije svaki dan mogu putovati do Splita i obrnuto. Od 12. mjeseca očekujemo dvije linije brzog vlaka za Zagreb s tim da će vlak dolaziti u Zagreb prije početka radnog vremena i da će se vratiti u Sisak nakon završetka radnog vremena. To je vrlo značajno za moje sugrađane koji rade ili studiraju u Zagrebu. To znači da ćemo imati zaista sjajnu povezanost.
Cilj projekta je i poboljšanje lokalne i regionalne povezanosti i mobilnosti, kao i osiguranje učinkovitijeg i konkurentnijeg željezničkoga putničkog prijevoza koji će ujedno doprinijeti održivosti prometnog sustava u Republici Hrvatskoj.
Tehničke značajke elektromotornih vlakova za regionalni prijevoz
Vlakovi koje proizvodi KONČAR – Električna vozila postižu brzinu do 160 km/h. Vlakovi su četverodijelne niskopodne kompozicije opremljene rampama za ulazak i izlazak osoba u invalidskim kolicima i prostorom za bicikle, a kompletan putnički prostor je pod videonadzorom. Regionalni vlakovi imaju 4 vrata na svakoj strani vlaka, sjedala su izvedena većinom kao dvosjedi, a imaju kapacitet od 209 sjedećih i 222 stajaća mjesta. Uz vizualne i audionajave kolodvora i stajališta, putnicima u vlaku omogućen je besplatan pristup internetu (WiFi). Duljina vlaka iznosi 75 m, a u prometu je moguće spajanje dva do tri vlaka čime se osigurava veći kapacitet. Pomoću sustava rekuperativnog kočenja omogućena je proizvodnja električne energije za napajanje vlaka, pri čemu se višak energije vraća u kontaktnu mrežu. Rekuperativnim kočenjem ostvaruje se povrat električne energije od oko 26 % od ukupno preuzete energije iz mreže, čime se postiže veća energetska učinkovitost.