Promjene u prometovanju vlakova prema Stuttgartu i Zürichu
Danas, 27. listopada u promet je pušten 5. elektromotorni vlak za regionalni prijevoz proizveden u sklopu projekta Obnova voznog parka HŽ Putničkog prijevoza novim elektromotornim vlakovima.
Vlak je vozio na relaciji Zagreb – Karlovac – Zagreb, a na prvoj vožnji bili su državni tajnik za željeznicu dr. sc. Alen Gospočić iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, ravnatelj Središnje agencije za financiranje i ugovaranje programa i projekata Europske unije Dragan Jelić, predsjednik Uprave KONČAR – Elektroindustrije Gordan Kolak i predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić.
Izrazivši zadovoljstvo puštanjem u promet još jednog vlaka, državni tajnik Gospočić istaknuo je:
Do početka 2025. imat ćemo 70 ovakvih niskopodnih vlakova, a nastavit ćemo nabavljati vlakove dok ne obnovimo cijelu flotu. Ovim vlakovima pružamo maksimalan komfor našim sugrađanima. Građani Karlovca svakodnevno putuju u Zagreb na posao, u školu, na fakultet i vjerujemo da će sada željeznički prijevoz koristiti još više. Uz to u narednih desetak godina bit će investirano preko 6,5 milijardi eura u željezničku infrastrukturu. Također želim naglasiti da je ova Vlada omogućila besplatan prijevoz djeci i učenicima, a redovnim studentima vrlo povoljan prijevoz od 10 eura.
Vlakovi se proizvode u tvornici KONČAR – Električnih vozila. O važnosti ovog projekta govorio je i predsjednik Uprave KONČAR – Elektroindustrije Gordan Kolak:
Tračnička vozila su tehnološki složeni proizvodi čiji razvoj i proizvodnja uključuju cijeli niz stručnjaka iz različitih područja. Naši su vlakovi rezultat samostalnog razvoja unutar Grupe KONČAR te su, s obzirom na komponente domaće proizvodnje koje zauzimaju više od 75% udjela u cijeni, istinski hrvatski proizvod. Riječ je o najsloženijem i ujedno jednom od najreprezentativnijih proizvoda hrvatske industrije. KONČAR je globalno etablirana tehnološka tvrtka koja proizvodi suvremenu opremu i komponente u skladu s tržišnim trendovima. Vjerujem da će to prepoznati i putnici na relaciji Karlovac – Zagreb, kao i putnici na svim budućim regionalnim trasama na kojima već voze ili će uskoro voziti ovakvi moderni hrvatski vlakovi.
Predsjednik Uprave HŽPP-a Ukić najavio je kvalitetniju povezanost Karlovca i Zagreba:
Sa zadovoljstvom mogu reći da je ovo 50. novi niskopodni elektromotorni vlak u prometu. S većim brojem novih vlakova, možemo bolje povezati sve dijelove Hrvatske. Od prosinca uvodimo novu brzu liniju Duga Resa – Karlovac – Zagreb i obrnuto. Upravo nam je cilj što bolje i kvalitetnije povezati veće gradove u okolici Zagreba jer time osiguravamo kvalitetnu svakodnevnu mobilnost. Novi vlakovi su pristupačni osobama s invaliditetom, imaju besplatan WiFI, videonadzor, govorne i vizualne najave, manje vibracija, a svi ti elementi osiguravaju kvalitetniju uslugu.
Vožnji su se pridružila i djeca iz Dječjeg vrtića Radost iz Zagreba koja su nacrtala radove koji su izloženi u vlaku i učenici završnih razreda Tehničke škole Zagreb koji se obrazuju za željeznička zvanja.
Bilo mi je lijepo. Najviše mi se svidjelo kako je bio jako brz. - rekla je Ema.
I meni je isto sve bilo lijepo. Jednom sam se već vozila. - kazala je Mia.
Meni je bilo dobro i ovo mi je prvi put da se vozim. - rekla je Tara.
Sve je bilo super. Probao sam voziti vlak. - rekao je Josip.
Najbolje mi je bilo kad smo se vozili u vlaku, ali meni nije prvi put. Ići ću opet. Crteži su mi predobri. - rekla je Nina.
Najbolje mi je bilo kad smo stali u Karlovcu. Već sam jednom bio u Karlovcu. - kazao je Andrija.
Svoje dojmove s vožnje vlakom podijelila je i učenica Tehničke škole Gabrijela:
Mislim da ću raditi kao željeznički prometni radnik, odnosno kao kondukterka u vlaku. Mnogi članovi moje obitelji rade na željeznici pa ću i ja nakon što završim školu. Ovaj vlak mi se jako sviđa i bit će super kad ih bude još više, prostrani su i udobni.
Maturant Josip koje se školuje za strojovođu rekao je:
Mislim da su ovi vlakovi super investicija i da se stvarno isplati, ali treba unaprijediti i željezničku infrastrukturu. Smatram da su ovi vlakovi super, počevši od upravljanja do udobnosti za samog strojovođu i njegove uvjete rada, ovo je jedan veliki pomak.
Vlak su u kolodvoru Karlovac dočekali karlovačka županica Martina Furdek-Hajdin i karlovački gradonačelnik Damir Mandić. Tom prigodom županica je istaknula:
Danas je bilo jako lijepo biti ovdje na kolodvoru i dočekati vlak koji je bio prepun mladosti, djece, radosti, osmijeha. Vjerujem da je ovoj djeci vrtićke dobi ovo bio prvi put da su sjeli u vlak. Desetljećima je željeznica bila zanemarivana, a sada se veselimo svim ulaganjima i u infrastrukturu i, kao što danas vidimo, nova prijevozna sredstva, a tu je i sufinanciranje prijevoza mladih. Danas mnogi mladi ljudi i zaposleni putuju željeznicom do Zagreba i Rijeke i u tom smislu pozdravljamo svaki napor da se ona koristi masovnije.
Izrazivši zadovoljstvo obnovom i modernizacijom željezničkog sustava na karlovačkom području gradonačelnik Mandić je izjavio:
Ovakvim vlakovima podiže se kvaliteta prometovanja na relaciji Zagreb – Karlovac. Jednako tako nam je drago i važno da ova naša prekrasna zgrada kolodvora ide u obnovu s popratnom infrastrukturom koju će trebati izgraditi. Također mogu najaviti da će Grad Karlovac preuzeti financiranje mjesečnih karata za naše redovne studente, a prema našim podacima oko 500 studenata iz Karlovca putuje vlakom do Zagreba. To ćemo realizirati u narednoj proračunskoj godini.
Projektom Obnova voznog parka HŽ Putničkog prijevoza novim elektromotornim vlakovima HŽPP modernizira svoj vozni park 21 novim elektromotornim vlakom. Isporučeno je svih 11 vlakova za gradsko-prigradski prijevoz i 5 vlakova za regionalni prijevoz. Bit će isporučeno još pet regionalnih vlakova koji će voziti na elektrificiranim prugama u RH, odnosno relacijama od Zagreba prema Sisku, Novskoj, Vinkovcima, Koprivnici, Zaboku, Karlovcu, Ogulinu i Rijeci te relaciji Vinkovci – Vukovar. Svi vlakovi trebali bi biti isporučeni do travnja 2024. godine.
Projekt se u 85 %-tnom iznosu sufinancira iz Operativnog programa Konkurentnost i kohezija 2014. – 2020. Ukupna procijenjena vrijednost projekta iznosi 171.725.103,72 EUR/1.293.862.793,99 kuna, a EU potpora 116.840.464,13 EUR/880.334.477,00 kuna.
Cilj projekta je poboljšanje lokalne i regionalne povezanosti i mobilnosti, kao i osiguranje učinkovitijeg i konkurentnijeg željezničkoga putničkog prijevoza koji će ujedno doprinijeti održivosti prometnog sustava u Republici Hrvatskoj.
Tehničke značajke elektromotornih vlakova za regionalni prijevoz
Vlakovi koje proizvodi KONČAR – Električna vozila postižu brzinu do 160 km/h. Vlakovi su četverodijelne niskopodne kompozicije opremljene rampama za ulazak i izlazak osoba u invalidskim kolicima i prostorom za bicikle, a kompletan putnički prostor je pod videonadzorom. Regionalni vlakovi imaju 4 vrata na svakoj strani vlaka, sjedala su izvedena većinom kao dvosjedi, a imaju kapacitet od 209 sjedećih i 222 stajaća mjesta. Uz vizualne i audionajave kolodvora i stajališta, putnicima u vlaku omogućen je besplatan pristup internetu (WiFi). Duljina vlaka iznosi 75 m, a u prometu je moguće spajanje dva do tri vlaka čime se osigurava veći kapacitet. Pomoću sustava rekuperativnog kočenja omogućena je proizvodnja električne energije za napajanje vlaka, pri čemu se višak energije vraća u kontaktnu mrežu. Rekuperativnim kočenjem ostvaruje se povrat električne energije od oko 26 % od ukupno preuzete energije iz mreže, čime se postiže veća energetska učinkovitost.