Posebna organizacija prometa na relaciji Zagreb GK – Dugo Selo – Vrbovec – Križevci – Koprivnica – Bregi – Kloštar – Pitomača – Virovitica
Ugovor o kupoprodaji 21 elektromotornog vlaka potpisali su predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić i predsjednik Uprave KONČAR – Električnih vozila Josip Ninić. Potpisivanju Ugovora bili su nazočni predsjednik Vlade RH Andrej Plenković, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković i predsjednik Uprave KONČAR - Elektroindustrije Gordan Kolak.
Nabava novih 11 elektromotornih vlakova za gradsko-prigradski i 10 elektromotornih vlakova za regionalni prijevoz financira se iz Operativnog programa Konkurentnost i kohezija 2014. – 2020. u sklopu projekta Obnova voznog parka HŽ Putničkog prijevoza novim elektromotornim vlakovima. Ovim projektom nastavlja se modernizacija voznog parka HŽ Putničkog prijevoza u cilju poboljšanja lokalne i regionalne povezanosti i mobilnosti, čime će se osigurati učinkovitiji i konkurentniji željeznički putnički prijevoz koji će ujedno doprinijeti održivosti prometnog sustava u Republici Hrvatskoj. Ukupna vrijednost Ugovora o kupoprodaji iznosi 844,7 mil. kn (bez PDV-a).
Ističući važnost ovog ugovora za HŽPP i razvoj gospodarstva predsjednik Uprave HŽPP-a istaknuo je:
Danas potpisujemo važan ugovor. Važan je za nas kao prijevoznika jer ćemo proizvodnjom i puštanjem novih vlakova u promet unaprijediti uslugu koju pružamo putnicima. Putnicima će u ovim vlakovima biti osiguran komfor i dodatne usluge koje ne možemo pružiti u starijim vozilima. Također, ovim ugovorom uz potporu EU fondova ostvaruju se višestruke koristi za hrvatsko gospodarstvo, za očuvanje industrijske proizvodnje i radnih mjesta.
Nakon što krajem 2023. bude isporučen zadnji vlak, u voznom parku HŽ Putničkog prijevoza bit će 50 % suvremenih vlakova. Poboljšanje lokalne i regionalne povezanosti jedan je od naših ciljeva na kojemu ćemo nastaviti raditi. Stoga se pripremamo za novi operativni program koji će obuhvatiti i nabavu dodatnih novih vlakova za neelektrificirane pruge i modernizaciju kapaciteta za održavanje vlakova.
Rok isporuke prvoga elektromotornog vlaka za gradsko-prigradski prijevoz vlaka je 24 mjeseca po potpisivanju Ugovora nakon čega će biti isporučeno još 10 vlakova za gradsko-prigradski prijevoz te će uslijediti isporuka 10 vlakova za regionalni prijevoz. Krajnji rok isporuke svih vlakova je prosinac 2023. godine.
U ovome trenutku u floti HŽ PP-a vozi 27 niskopodnih vlakova koje smo isporučili temeljem ugovora potpisanih 2009. i 2014. godine. Koristim priliku da zahvalim svima koji su pridonijeli da do ovog ugovora dođe. Time će biti omogućen daljnji razvoj novih proizvoda koje ćemo ponuditi na tržištu kao odgovor na sve više zahtjeva za prijevozom putnika željeznicom koja je najekonomičniji i ekološki najprihvatljiviji oblik prijevoza. Ulaganja u sektor željeznice osigurat će i perspektivu u Republici Hrvatskoj za brojne stručnjake što je važna podloga za daljnji tehnološki razvoj. - rekao je predsjednik Uprave KONČAR – električnih vozila.
O znatnim ulaganjima u razvoj željezničkog sektora ministar prometa izjavio je:
Ovakvi projekti zaista pokazuju važnost članstva u Europskoj uniji i blagodati korištenja dostupnih sredstava što će, vjerujem, još više biti vidljivo u narednom razdoblju kad će nam biti dostupna sredstva i iz nove financijske omotnice i iz tzv. Covid fonda.
Prometni sektor je zaista jedan od onih koji se iskazao kao jedan od najvećih „potrošača“ europskih sredstava budući da danas govorimo o više od 20 milijardi kuna ukupnih investicija, od čega smo kroz operativni program i CEF Instrument ugovorili više od stotinu projekata i povukli čak 15 milijardi kuna europskih sredstava. Upravo kako bi nastavili s takvim rezultatima i u ovom mandatu smo nastavili s velikim projektima, posebno u sektoru željeznica, poput ovog današnjeg.
Kako bi ispunili sve te ciljeve, posebno u pogledu povećanja brzine i kvalitete prometovanja, kao jedan od osnovnih ciljeva ovog mandata smo postavili ulaganje u kvalitetnu i sigurnu željezničku infrastrukturu. Riječ je velikom investicijskom ciklusu koji smo započeli još prije četiri godine i u sklopu kojeg smo do sada uložili više od 11 milijardi kuna, a u sljedećem sedmogodišnjem razdoblju procjenjujemo kako će ulaganja u željeznicu premašiti 22 milijarde kuna.
Realizacija svih ovih projekata je izuzetno važna kako bi putnici u novim vlakovima osjetili sve blagodati putovanja željeznicom koja ima itekako svijetlu budućnost jer se radi od jednom od najčišćih i najekonomičnijih načina prijevoza. Upravo toga je i svjestan HŽ Putnički prijevoz koji osim ovog novog 21 vlaka iz EU fondova, preko zajma EUROFIMA-e, odnosno IBRD-a, nabavlja dodatnih 12 vlakova te planira nabavu dodatnih 7 vlakova. Uzmemo li u obzir da danas HŽPP ima 28 novih vlakova u prometu, to znači da će u sljedeće četiri godine na hrvatskim prugama voziti čak 68 novih vlakova.
U povodu potpisivanja Ugovora predsjednik Vlade RH istaknuo je:
Posebno mi je drago da smo danas ovdje zbog važnosti ovoga projekta za razvoj modernog željezničkog prijevoza u RH koji će omogućiti brojnim našim sugrađanima, brojnim putnicima koji redovito putuju vlakom kvalitetniju uslugu. Naš je plan u sljedećem desetljeću investirati oko 3 milijarde eura u željezničku infrastrukturu, tj. njenu modernizaciju.
Ono što nas posebno veseli je da su ovi vlakovi osmišljeni, dizajnirani i proizvedeni u Hrvatskoj. Takav jedan vlak prije svega je visokotehnološki proizvod koji je sastavljen od sofisticirane opreme i softverskih rješenja koja su namjenski razvijana u Končaru. Stoga je to prije svega veliko priznanje za Končar grupu, ali i za brojne dobavljače u Hrvatskoj koji sudjeluju u realizaciji ovakvih projekata.
Mi ćemo nastojati da željeznički promet u svim aspektima, u putničkom i teretnom, i dalje bude jedna od onih grana prometa u koju ćemo investirati, od čije će modernizacije koristi imati i naši putnici, osobito djeca, učenici i studenti koji ovaj vid prometa koriste u gotovo svakodnevnim situacijama. Zbog toga su sredstva koja su nam na raspolaganju u proteklim godinama prilika za veliku investicijsku prekretnicu kada je riječ o željezničkoj infrastrukturi.
Zahvaljujem Ministarstvu prometa, zahvaljujem Hrvatskim željeznicama i Končaru da smo došli u fazu ove velike investicije koja znači i prihode, a na određeni način stavlja u fokus i hrvatsku proizvodnju, hrvatske inovacije, hrvatski dizajn i hrvatsko znanje.
Novi elektromotorni vlakovi bit će niskopodne kompozicije, a postizat će brzinu od 160 km/h. Vlakovi u gradsko-prigradskom prijevozu imat će kapacitet od 130 sjedećih i 385 stajaćih mjesta, a u regionalnom 209 sjedećih i 222 stajaćih mjesta. Vlakovi će biti opremljeni rampama za ulazak i izlazak osoba u invalidskim kolicima, prostorom za bicikle, a kompletan putnički prostor bit će pod videonadzorom. Uz vizualne i audionajave kolodvora i stajališta, putnicima u vlaku bit će omogućen besplatan pristup internetu (WiFi). Duljina vlaka bit će 75 m, a masa praznog vlaka 139 tona. U prometu je moguće spajanje dva do tri vlaka čime će biti osiguran veći kapacitet.
Vlakovi će voziti na relacijama Savski Marof – Zagreb – Dugo Selo, Zagreb – Vinkovci – Tovarnik, Zagreb – Sisak – Novska, Zagreb – Koprivnica, Zagreb – Karlovac – Rijeka, Zagreb – Zabok i Vinkovci – Vukovar.
Uz unaprjeđenje kvalitete usluge, nabava novih elektromotornih vlakova rezultirat će nižim operativnim troškovima i mogućnošću povećanja frekvencije vlakova i broja putnika te smanjenju onečišćenja okoliša.
Novi vlakovi financiraju se iz Kohezijskog fonda u iznosu od 85 %, a preostalih 15 % iz Državnog proračuna RH.