HŽPP

Vijesti

Vlakom od zračne luke do Splita

30. travnja održan okrugli stol Razvoj željezničke infrastrukture u Splitsko-dalmatinskoj županiji

30. travnja u HGK - Županijskoj komori Split održan je okrugli stol o razvoju željezničke infrastrukture u Splitsko-dalmatinskoj županiji koji su organizirali Hrvatsko društvo željezničkih inženjera, Grad Split, HGK – ŽK Split i HŽ Putnički prijevoz, a pod pokroviteljstvom Splitsko-dalmatinske županije.

Na skupu su sudjelovali državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, Tomislav Mihotić, gradonačelnik Splita, Andro Krstulović Opara, potpredsjenica HGK za graditeljstvo, promet i veze, te v.d. predsjednice ŽK Split, Mirjana Čagalj, zamjenik Splitsko-Dalmatinskog župana, Ante Šošić, predsjednica Hrvatskog društva željezničkih inženjera, Danijela Barić, predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza, Željko Ukić, član Uprave HŽ Infrastrukture, Marko Zdravko Žubrinić, ravnatelj Zračne luke Split, Lukša Novak, ravnatelj Lučke Uprave Split, Vice Mihanović, direktor Prometa, Tomislav Vojnović, te gradonačelnici gradova: Solina, Trogira, Kaštela i Omiša, kao i  predstavnici tvrtki Ericsson Nikola Tesla d.d., Končar - Električna vozila d.d., Granova d.o.o. i Geoprojekt d.o.o. te IGH d.d.

U ime domaćina nazočnima se obratila potpredsjenica HGK Mirjana Čagalj, koja se osvrnula na pretvorbu Splita iz prvenstveno tranzitnog grada u atraktivnu turističku destinaciju, jer je broj turista koji su posjetili Split u pet godina porastao za 125%, a u splitsku zračnu luku lani je sletjelo 2.8 milijuna putnika, stoga se gužve i prometni čepovi u gradu i okolici ne javljaju samo tijekom turističke sezone već su svakodnevnica. „Preko 70 godina nije napravljen ni metar pruge, a Solin širina je uz Stobreč drugo najprometnije čvorište u Hrvatskoj. Već 30 godina pričamo o povezivanju zračne luke sa Splitom i krajnje je vrijeme napraviti konkretne poteze po tom pitanju, te krenuti u realizaciju. Ova generacija ima obavezu biti ambiciozna i konkretna“ kazala je M. Čagalj.

Tomislav Mihotić, državni tajnik za infrastrukturu u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture istaknuo je da je spora realizacija željzničkog prometa vezana uz financije te sada imamo priliku kroz financijska sredstva iz fondova EU pokrenuti proces realizacije. Nužno je potrebno što brže izraditi studiju koja će prethoditi ovom projektu, te potvrditi da je željznička linija od Trogira do trajektne luke Split neophodna za rasterećenje cestovnog prometa.

Gradonačelnik Splita, Andro Krstulović Opara rekao je da je zamišljena pruga kroz Trogir, Kaštela, Solin i Split motor juga, izlazak gradova iz prometne izolacije i poveznica naših otoka s Europom i svijetom. Naglasio je da se dobrom koordinacijom i političkim konsenzusom moramo okrenuti rješavanju prometne situacije koja je trenutno neodrživa.

U sljedećem razdoblju se očekuje porast do čak 4 milijuna putnika u Zračnoj luci Split, a to je izazov za postojeće prijevozne sustave koji putnike zračne luke povezuju s trajektnom lukom i središtem grada Splita. Jedino učinkovito dugoročno rješenje je razvoj sustava brze gradske željeznice te izgradnja nove pruge do zračne luke.

Predsjednik Uprave HŽ Puntičkog prijevoza Željko Ukić istaknuo je:

  •  Želimo unaprijediti željeznički sustav, privući građane da koriste prijevoz vlakom jer je on i dalje najbrži i najsigurniji vid prijevoza u gradsko-prigradskom prometu. Kako bi se rasteretile prometnice, osobito u vrijeme turističke sezone, nužna je izgradnja pruge koja će povezivati Zračna luka Split s Gradskom lukom, odnosno samim centrom Splita. Zračna luka koja je u 2017. zabilježila više od 2,8 milijuna putnika, a u sljedećem razdoblju očekuju porast do čak 4 milijuna putnika, te Gradska luka kroz koju je u 2017. prošlo više od 5 milijuna putnika i više su nego dovoljni razlozi da se osigura kvalitetno prometno željezničko povezivanje. Nama, kao željezničkom prijevozniku, navedeno je izuzetno važno jer smo svjesni prednosti kvalitetnog željezničkog sustava kojim je omogućen brz i masovan prijevoz.  Uz to, vjerujemo da ćemo nastaviti uspješnu suradnju s Prometom Splitom u integriranom prijevozu putnika, a nastojat ćemo proširiti suradnju i na pomorski prijevoz, prvenstveno usklađujući vozne redove s trajektima i katamaranima u cilju podizanja kvalitete prijevoza i bolje mobilnosti naših građana i sve većeg broja turista.

Na okruglom stolu zaključeno je kako prijevozni sustav aglomeracije Splita, koji uz Split uključuje gradove Solin, Kaštela i Trogir, treba podići na višu kvalitativnu razinu unapređenjem integriranog prijevoza te modernizacijom i izgradnjom stajališta, čiju će okosnicu činiti brza gradska željeznica. Također, u Kopilici je potrebno izgraditi intermodalni terminal, odnosno zajedničko stajalište za autobusni i željeznički prijevoz. Sudionici su zaključili kako bi Split trebao postati prvi grad u RH u kojem će zračna luka s centrom grada biti povezana željeznicom.

U cilju realizacije navedenih projekata i poboljšanja mobilnosti građana, u sklopu okruglog stola potpisan je Sporazum o dugogodišnjem partnerstvu u razvoju željezničkog prometa i unaprjeđenju integriranog prijevoza putnika na području Grada Splita i Splitsko-dalmatinske županije. Sporazum su potpisali predstavnici Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, HŽ Infrastrukture, HŽ Putničkog prijevoza, Splitsko-dalmatinske županije, gradova Split, Trogir, Kaštela, Solin i Omiš, Prometa d.o.o. Split, Zračne luke Split, Lučke uprave Split i Hrvatske gospodarske komore.

Okrugli stol održan je u organizaciji Hrvatskog društva željezničkih inženjera, Grada Splita, HGK ŽK Split i HŽ Putničkog prijevoza pod pokroviteljstvom Splitsko-dalmatinske županije.