HŽPP

Vijesti

Splićani dobivaju brzu gradsku željeznicu

Potpisivanjem Ugovora službeno počeo projekt Metro Split

Do početka sljedeće turističke sezone Split bi u prigradskom naselju Kopilici trebao dobiti novi autobusni kolodvor, čime će se znatno rasteretiti prometna gužva u središtu grada i trajektnoj luci. To je prvi korak prema realizaciji ambicioznog projekta splitske gradske željeznice (metroa) koji bi povezivao Trogir, zračnu luku i trajektnu luku Split.

Glavna koordinatorica projekta splitske gradske željeznice i potpredsjednica Hrvatske gospodarske komore za graditeljstvo i promet Mirjana Čagalj istaknula je kako je ovaj projekt građani Splita i okolnih gradova iščekuju već više 20 godina:

Moram istaknuti da smo u cilju realizacije ovog projekta više napravili u posljednjih šest mjeseci, nego što smo napravili u zadnjih 20 godina. Ovo je dokaz da se samo zajedničkim pristupom i suradnjom može nešto napraviti. Izrađene su tri opcije studija isplativosti od kojih je jedna najizglednija. Očekujemo da da bi studija izvedivosti ovih linija mogla biti gotova već u siječnju 2019. godine. Nakon toga bi HŽ infrastruktura trebala započeti s natječajima izrade projektne dokumentacije, što je u stvari jamstvo za završetak ovog projekta.

U vlaku koji je 12. prosinca krenuo iz Kaštel Starog prema gradskoj luci Split, splitski gradonačelnik Andro Krstulović Opara s predsjednicima uprava HŽ Infrastrukture i HŽ Carga potpisao je dva ugovora koji su preduvjet za preseljenje kolodvora s obzirom da je HŽ Cargo vlasnik zgrade u kojoj će biti kolodvor, dok je HŽ Infrastruktura upravitelj prometne infrastrukture koja će biti korištena za projekt novog kolodvora. Tim povodom prezentiran je projekt povezivanja Zračne luke Split s Gradskom lukom Split i razvoja intermodalnoga čvorišta novoga glavnog kolodvora Split u Kopilici, koji je na sjednici održanoj u Splitu u svibnju ove godine usvojila i Vlada RH.

S obzirom na važnost ovog projekta, ministar mora prometa i infrastrukture Oleg Butković istaknuo je:

Ovaj projekt završava u Zračnoj luci Split, koja je po broju putnika skoro dostigla Zračnu luku Franjo Tuđman. On je nužan Gradu Splitu i Splitsko-dalmatinskoj županiji jer se ne radi samo o povezivanju zračne i trajektne luke, nego svih gradova u okruženju koji gravitiraju prema Splitu. Osnovni preduvjet je dobra suradnja na svim razinama, a nju imamo. Ovim potpisanim ugovorima omogućeni su preduvjeti kako bismo rasteretili središte Splita do početka turističke sezone.

Gradonačelnik Grada Splita Andro Krstulović Opare istaknuo je da je ovaj projekt uz Grad Split i Splitsko-dalmatinsku županiju, važan i za gradove Kaštela i Solin i šire područje Splita.

Cilj je spajanje putničke luke koja ima više od 5,5 milijuna putnika i zračne luke koja ima tri milijuna putnika godišnje. Naravno da će taj broj rasti. Kada tome pridodamo oko 300 000 stanovnika koji žive na ovom području, projekt će uspostavom njegove prve faze, tj. izgradnjom intermodalnoga čvorišta u Kopilici do 1. lipnja 2019., već prve rezultate dati ovo ljeto. - kazao je Krstulović Opara.

Splitski gradonačelnik dodao je da će se do željezničkog i autobusnog kolodvora u Kopilici iz grada putovati modernim vlakom:

Ovaj vlak kao splitski metro prometovat će od lipnja svakih desetak minuta. Ovo je super moderan vlak koji će na tom kraćem dijelu splitskoga metroa postati činjenica.

 

Radi se o željezničkoj pruzi u dužini od dva kilometra koja je ukopana prije više od 35 godina. Župan Splitsko dalmatinske županije Blaženko Boban podsjetio je da su nekad do Trga Hrvatske bratske zajednice prije izgradnje tunela građani Solina i učenici putovali vlakom u Split te da je to bilo najfrekventnije stajalište.

Ovaj projekt je nužan zbog rasterećenja centra Splita, a i zbog puno bržega dolaska u Split iz Kaštela i Solina. Vjerujem da će se projekt realizirati u što je moguće kraćem roku. - izjavio je Boban.

Očekuje se da će do idućeg ljeta na prostoru Kopilice biti izgrađen privremeni autobusni kolodvor s 19 perona, a uredit će se željeznički kolodvor i četiri parkirališta kapaciteta 150 mjesta za osobna vozila, 51 mjesta za autobuse i 7 mjesta za taksi-vozila s pratećim infrastrukturnim objektima.

Predsjednik Uprave HŽ infrastrukture Ivan Kršić izrazio je zadovoljstvo suradnjom s Gradom Splitom i kazao da je potpisom ugovora napravljen prvi korak prema realizaciji ovoga projekta.

Omogućili smo Gradu Splitu da u suradnji s HŽ infrastrukturom uredi parkiralište za osobne automobile te parkiralište za autobuse na području Kopilice. Osim toga, HŽ infrastruktura je raspisala natječaje za uređenje tri nova stajališta u Svetom Kaji, Solin-Širini i Dujmovači. Planirani početak radova je u prvim danima ožujka. - kazao je Kršić.

Uz to, direktor HŽ Carga Gordan Žurga pohvalio je kvalitetnu suradnju svih dionika uključenih u projekt i izjavio:

Podržat ćemo, naravno, razvoj teretnoga prijevoza. Tako da će i HŽ Cargo biti dio ovoga strateškog projekta značajnog za gradove Split, Solin, Kaštela i Trogir.

Putnici će se iz Kopilice do centra grada i trajektne luke prevoziti vlakom. Vožnja će trajati četiri minute, a vlakovi će voziti svakih 15-20 minuta. U proračunu za iduću godinu predviđena su četiri milijuna kuna za ovu fazu projekta, dok je za trajni projekt preseljenja autobusnoga i željezničkoga kolodvora planirano apliciranje za sredstva iz EU fondova. O važnosti intemodalnog terminala u Kopilici predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić istaknuo je:

Ovaj terminal omogućit će rasterećenje infrastrukture te rješavanje prometne zagušenosti u Gradu Splitu, a pridonijet će i revitalizaciji putničkoga prometa u Splitu i okolici.

O neophodnosti realizacije ovog projekta u prilog idu podaci prema kojima je do kraja kolovoza ove godine kroz splitsku Zračnu luku prošlo više od tri milijuna putnika, a kroz Trajektnu luku do rujna oko 5,5 milijuna putnika.