HŽPP

Vijesti

155 g. željezničke tradicije u Hrvatskoj

Na čakovečkom željezničkom kolodvoru 24. travnja održana je svečanost obilježavanja 155 godina od puštanja u promet prve željezničke pruge u Hrvatskoj na relaciji Nagykanizsa - Kotoriba - Čakovec - Macinec - Pragersko. Prvi putnici tom su prugom prevezeni u mješovitom putničko-teretnom vlaku koji je krenuo  1. svibnja iste godine.

Na svečanosti su sudjelovali zamjenik ministra pomorstva, prometa i infrastrukture Zdenko Antešić; predsjednica Uprave HŽ Infrastrukture Renata Suša; predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Dražen Ratković, predsjednik Uprave HŽ Carga Danijel Krakić; te predstavnici lokalne i područne samouprave međimurski župan Matija Posavec i gradonačelnik Čakovca Stjepan Kovač.
Govoreći o obljetnici predsjednica Uprave HŽ Infrastrukture Renata Suša istaknula je:
Ponosni smo na svoju tradiciju jer smo i jedan od prvih deset najstarijih  gospodarskih subjekata u Hrvatskoj. Ove godine obilježavamo i 140 godina pruge Zagreb – Karlovac, 110 godina pruge Osijek – Đakovo - Vrpolje, 90 godina pruge Gračac – Knin, a nakon niza godina ove godine započinjemo graditi još jednu novu prugu Gradec – Sv. Ivan Žabno.
Za ovu je godinu najavljen završetak radova na osiguranju željezničko - cestovnih prijelaza u Međimurskoj županiji, a za sljedeću obnovu pruge između Čakovca i Varaždina.

   O važnosti Međimurja u razvoju željezničkog prometa govorio je predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Dražen Ratković:
- Danas  na području Međimurske županije dnevno voze 64 vlaka koja prevezu oko 650 tisuća putnika godišnje. Nadam se da će se broj putnika povećati jer su nedavno obnovljene dvije nove međunarodne linije iz Čakovca prema Lendavi i Ormožu, a s obzirom na to da su u promet krenuli prvi vlakovi iz serije od 44 nova vlaka, 11 novih dizel-motornih vlakova tijekom sljedeće godine prometovat će i na međimurskom području.
Predsjednik Uprave HZPP-a prisjetio se i svih onih radnika koji su tijekom povijesti sudjelovali u stvaranju željezničkog sustava, kao i onih koji danas omogućavaju njegovo funkcioniranje i sudjeluju u pružanju usluga putnicima, kako bi se kroz podizanje kvalitete usluge, uvođenje u promet novih vlakova i modernog sustava prodaje karata označio početak novog razdoblja željezničkoga putničkog prijevoza.

 - Danas je HŽ Cargo vodeći operater željezničkog teretnog prijevoza u Hrvatskoj i nadam se da je iza nas turbulentno razdoblje koje nas prati od početka recesije. Zaustavili smo tendenciju pada prevezenih količina, povećali udio intermodalnog prijevoza i smanjili smo troškove poslovanja. – kazao je predsjednik Uprave HŽ Carga Danijel Krakić, te izrazio zadovoljstvo što može istaknuti rad Radionice željezničkih vozila Čakovec, koja već 70 godina sudjeluje u razvoju gospodarstva međimurskoga kraja.

Gradonačelnik Čakovca Stjepan Kovač istaknuo je da je željeznica Čakovcu donijela prosperitet i ubrzan razvoj te je izrazio zadovoljstvo da je željeznica nakon niza godina prioritet ove zemlje.

U obraćanju okupljenima međimurski župan Matija Posavec rekao je da Međimurska županija u cijelosti subvencionira putovanje vlakom za srednjoškolce.
Kroz Međimursku županiju prođe 70.000 tona tereta i nadam  se će se taj broj povećavati, što znači da će se i Međimurci vraćati raditi na željeznicu. Uz to zahvaljujem HŽ Putničkom prijevozu na uvođenju novih međunarodnih linija koje će doprinijeti turističkom razvoju ovoga kraja.

Obraćajući se okupljenima zamjenik ministra Zdenko Antešić je istaknuo:
Posebno mi je zadovoljstvo prisustvovati današnjoj svečanosti obilježavanja jednog izuzetno važnog trenutka ne samo povijesti željeznice, nego i hrvatske povijesti, kada je prije 155 godina sagrađena prva pruga koja prolazi kroz teritorij Hrvatske. Ovom prugom pokraj koje obilježavamo 155 godina uspostave željezničkog prometa začeta je daljnja gradnja željezničke mreže i udareni temelji prometnog razvoja današnjega europskog koridora koga u TEN-T mreži Europske unije zovemo Mediteranskim koridorom. Nakon niz godina neulaganja, godine 2012. nastupilo je novo razdoblje za željeznicu u Hrvatskoj.                 

Gosti su imali priliku razgledati izložbu „Željeznički kolodvori u Hrvatskoj ‒ regija sjeverozapad“ koja je postavljena u kolodvorskoj čekaonici. Na svečanosti obilježavanja sudjelovale i članice djevojačkog zbora Mozartine, Luka Bulić i  članovi KUD-a „Željezničar“ iz Varaždina. Po završetku svečanosti okupljeni su se uputili u razgledavanje postrojenja RŽV Čakovec, u kojemu se grade i čelične konstrukcije sanduka za nove vlakove HŽ Putničkog prijevoza.

  • Povijest prve pruge
    Dana 24. travnja 1860. za promet je otvorena pruga koja je povezivala Nagykanizsu (Mađarska) s Pragerskim (Slovenija), a prolazila je kroz Međimurje, i to na dijelu od Kotoribe (most na Muri) do Macinca. Ideja o izgradnji pruge potječe iz 1854. godine, a važna je zbog povezivanja Budimpešte s tada najvažnijim željezničkim pravcem u Habsburškoj Monarhiji, Beč-Trst, dovršenim 1857. godine.
    Izgradnja pruge počela je 17. prosinca 1857. godine, a gradilo ju je Carsko i kraljevsko povlašteno društvo južnih željeznica. Vođenje radova na izgradnji povjereno je Karlu von Etzelu, tada najvećem stručnjaku za izgradnju te vrste infrastrukturnih objekata u Monarhiji. Tako su na potezu pruge kroz Međimurje izgrađeni jedan most i tri željeznička kolodvora, od kojih je najveći bio onaj u Čakovcu. Ukupna duljina pruge iznosila je 42,4 kilometra, a završena je dvadeset mjeseci prije roka. Završetak izgradnje pruge i njezino puštanje u promet smatra se početkom organiziranoga željezničkog prometa u Republici Hrvatskoj.